vrijdag 15 januari 2010

Vrij zijn op vrijdag, eigenlijk zegt het woord het al hè....

En terecht, want met ijs dat steeds minder wordt begon het toch te kriebelen. Dus gisteren aan Joris, mijn baas gevraagd of ik niet vrij kon krijgen. Dat kon, dus op de Hellas mailgroep een post geplaatst wie er zin & tijd had om op het ijs te gaan spelen. Niemand, behalve Regula Furrer, had gereageerd dus met haar ging ik vanmorgen naar Kortenhoef toe om te kijken hoe het ijs daar was. Regula op haar nieuwe Noren, ik op mijn nieuwe Kickspark MAX. Op de Kortenhoefse Plassen was aan de westzijde een rondje uitgezet. Met de aanrij- en uitrijroute (van de auto/naar de auto) was het zo'n 8,1km lang. Eerst ben ik een rondje lang met Regula de boel gaan verkennen. Hieronder het parcours.

Het eerste stuk vanaf de start cq. einde was vrij slecht ijs, daarbij, de lokale scholengemeenschap was met al haar leerlingen op het ijs dus was het zaak goed op te letten en regelmatig de toeter te gebruiken! Wel viel het me 100% mee wat het jonge volk van mijn ijsstep vond. Ik heb heel veel keren "Vet", "Cool", "Gaaf, dat wil ik ook", "Hee dat is een leuke meneer!" etc. gehoord. Er waren maar weinigen die negatief reageerden. Op het kruispunt op de foto hierboven ging de route naar rechts en ging het vervolgens tegen de wijzers van de klok in. Hier werd het ijs beter en kon je dus wel iets harder rijden. Echt knallen ging niet, eer je op snelheid kwam was er wel weer een bocht die de snelheid naar beneden joeg.

Ik heb 3 ronden gereden. De eerste was dus samen met Regula, de tweede ging op snelheid en de derde was om uit te rijden. Tijdens de eerste ronde heb ik Regula even gefilmd tijdens het rijden.

Hierna ben ik even doorgereden naar het beginpunt en werd daar aangesproken door 2 oudere dames die mij vroegen waar ik op reed. Heb ze een flyer van de NAF gegeven en de één nog even verteld waar ze bij haar in de buurt een stepslee kon kopen. Toen kon ik weg voor mijn snelle ronde. De eerste ronde met Regula ging in 31 minuut 30 seconden. De gemiddelde snelheid bedroeg toen 15,6km/u. Bij de snelle ronde snoepte ik maar liefst bijna 10 minuten van die tijd af. De gemiddelde snelheid steeg naar 21,7km/u. Het ging best snel wat ik later ook terug zag in de Polar hartslagmeting in de PC. Ik heb zo'n 70% van de tijd in de rode cijfers gereden..

Mijn laatste rondje reed ik weer een stukje op met Regula, zodoende werd ik een stukje gefilmd.

Hierna hadden Regula en ik het wel gezien op Kortenhoef. Dus terug naar de auto en doorgereden naar Ankeveen. Daar hoefden we niet zoals in Kortenhoef te betalen voor zowel het parkeren als wel voor het betreden van de ijsvloer. De ijsvloer hier leek in eerste instantie goed kapot te zijn. De eerste stukken waren volkomen kapot geschaatst. Ook lag er veel bevroren sneeuw op het ijs dat heel ongelijkmatig verdeeld was en zodoende voor een lastig te berijden vloer zorgde. Ik zag diverse mensen vallen en eigenlijk kon je het geploeter geen schaatsen meer noemen. Het leek meer op klunen over land. Alleen was dit land dan stiekum gewoon ijs...! Gelukkig werd het later wel beter. De west- & noordzijde van de Ankeveense Plassen waren meer dan goed te doen. Her en der mooie zwarte stukken GLAD ijs. Soms een heel dun laagje water op het ijs maar eigenlijk nergens zo heel slecht ijs zoals aan de oostkant. Vooral rond de koek & zopie tenten was het onbegonnen werk. Ik dacht in eerste instantie gewoon een verkenningsrondje te rijden en daarna nog een uitgebreide ronde maar het bleek dat de ronde die was uitgezet enorm lang was. Regula zei op een gegeven moment tegen me dat ze terug ging naar het begin maar dat ik vooral nog een rondje moest doorrijden. Ik zei tegen haar dat we op dat moment al 45 minuten onderweg waren en dat ik vermoedde dat we qua afstand van de werkelijke lengte van de ronde pas halverwege waren....

Ik zat er naast.... Het was nog veel meer! (Op de bovenstaande foto was het ergens midden bovenaan). Na heel veel lusjes rijdend, telkens weer nieuwe paadjes ontdekkend en maar hoogst zelden ergens voor de 2-de keer uitkomend, bereikte ik na 1 uur en dik 50 minuten de opstapplek. Daar zat Regula al zo'n 3 kwartier op mij te wachten. Ze had mijn winterjas aangetrokken dus had het niet koud gekregen en had gezellig met allerlei mensen zitten kleppen. Ik had uiteindelijk 31,14km gereden. Niet slecht! De route is een mooie, die graag nog een keer wil rijden. Of dat er van komt...?

Het was een lekker dagje uit. In totaal zo'n 55 km gereden. Lekker 3 1/2 uur op het ijs gestaan. Vrij zijn op vrijdag, het zou mooi zijn als dat vaste prik was!

2 opmerkingen:

  1. Hallo Bram,
    Naar aaneliding van een filmpje van jou op het schaatsforum heb ik een stepslee aangeschaft: super! Nu vraag ik me af hoe jij die mooie foto's met route maakt. Doe je dat met een gps-ding? Kan/wil je me vertellen welke spullen je gebruikt?
    Veel dank en met kickgroet,
    Ariene van den Blink uit Utrecht

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Ariene,

    Ik zie nu pas je reactie. Excuses!

    Ik heb een telefoon (Nokia N82) met GPS functie. Die zet ik aan tijdens een training/tocht/wedstrijd/etc en als ik klaar ben dan zend ik per email op de telefoon het .kml bestand door naar mijn mailadres thuis. Daar lees ik hem in in Google Earth en druk vervolgens op de knop Print Screen. Dan kan je vervolgens in bijv. Microsoft Photo Editor via plakken de afbeelding binnenhalen en bijsnijden. En dan natuurlijk die afbeelding online zetten!

    Hoe bevalt je Kicksled? Waar heb je hem gekocht? Wellicht tot ziens op het ijs, check dit blog regelmatig voor info over tochten e.d.

    Met vriendelijke groeten,

    Bram Verbout

    BeantwoordenVerwijderen