maandag 11 januari 2010

Back to my Roots!

Tot 1992 heb ik in Leiden gewoond. Ik was toen lid van een zeeverkennersgroep en zodoende heb ik een aantal jaar op de Kager plassen rondgezeild. Gisteren las ik op het schaatsforum leuke berichten over de Kager plassen. Dit deed mij besluiten vandaag naar Rijpwetering af te reizen. Daar heb ik de auto pal voor cafe restaurant de Vergulde Vos geparkeerd. Het ijs lag pal naast de deur. De Kickspark op het ijs gezet en weggereden voor een verkenrondje.

Ik ben toen via de Koppoel, de Kever, het Spijkerboor, dwars over het Eijmerspoel, de Dieperpoel en het Norremeer naar de Kaagsocieteit gereden. Vandaar nog even wezen kijken op het Vennemeer alwaar ik geprobeerd heb via kleine slootjes weer terug op de Kager plas te komen. Door een stukje te klunen over boerenland lukte dat! Daarna weer het ijs op en gekeken of er een doorsteek kon worden gerealiseerd op het Zweiland. Dat ging helaas niet door, het kraakte mij te vervaarlijk dus ben toen omgekeerd terug richting Warmond om zo weer terug op het Norremeer te komen. Daaraangekomen ben ik achterlangs via de eendenkooi naar de Dieperpoel gereden. Hierna even langs de Kaag gereden, niks verandert sinds de laatste keer dat ik er was, zo'n 25 jaar geleden. Die grote blauwe loods stond nog steeds imposant te wezen! Via de Eijmerspoel en het Spijkerboor weer terug gereden naar de Koppoel en de auto. Ik had er toen bijna 20km opzitten. De gemiddelde snelheid bedroeg een schamele 12,6km/u en de top lag op 21,9 km/u. Niet echt hard maar daar kwam ik vandaag ook niet voor.

Bij de auto kwam ik er achter dat ik mijn pannenkoeken vergeten was mee te nemen, gelukkig kwam er net een SRV wagen langs dus werd het toch nog happen! Na de lunch de GPS opnieuw aangezet en ben ik nog een rondje gaan doen. Ditmaal was de bedoeling overal maar dan ook overal te rijden en wel maximaal gebruik makend van het ijs. Dus overal straks langs de kant, de contouren van de plassen volgend. Vanuit de Koppoel ging het dit keer eerst richting de Kleipoel, achterlangs de Poeldijk richting de Kever. Zie voor een stukje video de volgende link. Vanuit daar nog even een stukje Ringvaart meegepakt (ik las berichten dat die open zou liggen maar niets bleek minder waar te zijn! Alleen bij het pontje dat Kaag verbindt met het vaste land was er geen ijs. Daarna weer terug richting de Kever en toen over het Spijkerboor waar iemand op dat moment een vuurwerkbom ten ontploffing bracht. Het leek op een mortieraanval incl. het fluiten voor het moment van inslag. Het was echt een ontzettende dreun, alsof er een vliegtuigbom uit 40-45 ten ontploffing werd gebracht. Toen doorgestoken naar het Zweiland en deze onderlangs met de wijzers van de klok mee afgereden. Heb moeten klunen een klein stukje net voor de Kaagsocieteit maar dat was minimaal. Daarna weer het Vennemeer gerond en weer terug naar de Kaagsocieteit. Het Zweiland overstekend richting Warmond en doorgereden tot het niet meer verder kon vanwege grote wakken. Vanuit daar weer Noord-Oostwaarts richting het Norremeer. Die even helemaal rondom gereden en weer achterlangs via de eendenkooi naar de Dieperpoel toe. De Dieperpoel onderlangs gerond en weer terug naar boven naar de Kaag. Vervolgens weer terug naar het Eijmerspoel en het Spijkerboor. Daar aangekomen onderlangs het eiland en halverwege het eiland de doorsteek gemaakt zodat ik weer terug kwam op de Kever. Daar was het een rechterbocht makend om weer terug te rijden naar de Koppoel en terug naar de auto. Toen had ik er een 30km opzitten! Dat was een stevige trip, ik deed er 2 uur en 15 minuten over. Het gemiddelde lag op 13,2 km/u en de maximale snelheid op 27,6km/u.

Bij de auto even de rommel ingeladen en toen naar binnen bij de Vergulde Vos. Daar een heerlijk lekker bakkie erwtensoep en broodje Bal genomen. Hierna kon de reis terug naar huis tot een goed einde worden gebracht. Ik heb een prachtige dag op de Kager plassen gehad. Het ijs was zwaar werken maar het was leuk om weer eens terug te zijn. Jammer dat ik geen vrienden bij me had, ik heb dus de hele tijd in mijn eentje gereden. Wel een goede duurtraining voor de ultraloop die ik op mijn andere blog heb beschreven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten